ABSTRACT: A TOR egy anonimitást biztosító hálózat, amely egy bárki által letölthető szoftver segítségével érhető el. A TOR-t azok használják, akik nem akarják, hogy az internetes tevékenységük nyomon követhető legyen, s közülük két csoportot szoktak kiemelni: egyrészt elnyomó államok – a hatalommal szemben álló – polgárai használják a TOR-t, másrészt pedig a törvény elől rejtőzködő személyek, akik valamilyen illegális tevékenységet folytatnak az anonimitás mögé bújva.
A TOR hálózata csomópontokból áll, amelyet magánszemélyek, alapítványok futtatnak. Minden csomópontnak van egy neve, s egy kontakt email címe, amelyet a csomópont tulajdonosa ad meg, s a dolgozat ezeket az elnevezéseket próbálja meg kategóriákba sorolni. A világon mintegy 6000 TOR csomópont fut, ezek közül 38 Magyarországon, így a dolgozat nagyon kis mintát vizsgál. S a következő kategóriákat találta alkalmasnak arra, hogy lefedje ezeknek a csomópontok elnevezéseinek a nagy részét:
- a technika, a természettudomány világából vett kifejezés (37%)
- sci-fi, fantasy, mitológia köréhez köthető név (25%)
- a hatalomhoz, a törvényes rendhez való viszony kifejezése (15%)
- a gyerekkorra való utalás (9%)
- a névtelenség hangsúlyozása (12%)
A fentiek közül négy kategória tükrözi az általános vélekedést, hiszen a közvélemény a TOR használatát a hatalommal szembeni ellenszegüléssel, az illegális tevékenységekkel, a névtelenséggel, s az informatikában való jártassággal köti össze.
Kakukktojásnak tűnik viszont a – csomópontok harmadát kitevő – két kategória, a gyerekkorra, ill. a sci-fi, de főleg a fantasy regényekre való utalás. A dolgozat arra próbál magyarázatot találni, hogy ez a két kategória miért bukkan fel a TOR csomópontok neveinél, s hogyan lehet besorolni őket a fenti három ‘hagyományos’ kategóriához a ‘coming of age‘ fogalma segítségével.
A TOR-ról röviden
A TOR (The Onion Router) egy interneten elhelyezkedő csomópontokból álló hálózat, amelyhez egy TOR Browser nevű webböngészővel csatlakozhatunk, s a TOR hálózat biztosítja a felhasználói számára az anonimitást, azaz azt, hogy az internetszolgáltató, ill. a hatóságok ne tudják nyomon követni, hogy merre szörfölnek a neten és milyen tartalmakat látogatnak meg.
Egyrészt a TOR leginkább azokban az országokban használatos, ahol nincs szólásszabadság, s az állam tiltja, s szankcionálja bizonyos oldalak látogatását. Ugyanakkor viszont köztudott, hogy a TOR a kapuja a különböző illegális tartalmakat közzé tevő – hagyományos böngészővel elérhetetlen – oldalaknak, melyeknek az összefoglaló neve a dark web.
A TOR működésének a technikai részleteibe nem megyek itt bele, elég annyit tudni róla, hogy a működéséhez szükséges csomópontokat lelkes aktivisták tartják fent önerőből, ill. non-profit szervezetek. A világon jelenleg 6000 csomópont működik, s ezek közül 39 Magyarországon. A magyarországi csomópontok éppen aktuális listája a metrics.torproject.org/rs.html#search/country:hu címen található meg. (Az aznapi lementett listát ide kattintva tekintheti meg.) Ugyanezt az aktuális listát megtalálhatjuk a nusenu.github.io/OrNetStats/w/country/hu.html címen is valamivel részletesebb adatokkal. Onnan az adott napról elmentve pedig itt van.
A csomópontoknak eleget kell tenni bizonyos technikai követelményeknek, továbbá az ún. kilépő csomópontok futtatása esetleg rendőrségi eljárást is vonhat maga után, mivel az ott kilépő – felhasználók által generált – forgalom úgy látszik kifelé, mintha a csomópontot üzemeltető számítógép tulajdonosának a forgalma lenne, így őt gyanúsíthatják meg illegális oldalak látogatásával. Így a csomópontokat leginkább szervezetek, ill. tárhelyszolgáltató vállalkozások üzemeltetik.
A poszt címében szereplő pszichológiai profilozás valójában túlzás, hiszen egy csomópont nicknevéből igen keveset tudhatunk meg tulajdonosa pszichológiai profilját illetően, azonban ha sikerül csoportokba osztani a nickneveket a jelentéseik alapján, akkor esetleg le tudunk vonni következtetéseket, hogy a csomópontokat üzemeltető személyekben vajon mi lehet közös, s megpróbálhatjuk őket a nickneveikben tükröződő attitűdjeik alapján csoportokba osztani.
Nézzük tehát, hogy a fenti találatok alapján melyek azok a nicknevek, amelyek érdekesek lehetnek ebből a szempontból! (A felhasznált adatok az aktuális nap – 2023-01-29 20:00:00 UTC – működő csomópontok adatait tartalmazza.)
A csomópontok gyors áttekintése
A következő táblázatban először csupán a nicknevek egy részét soroljuk fel, azokat, amelyekről úgy tűnik, hogy könnyen értelmezhetőek, s megpróbáljuk röviden értelmezni a jelentésüket és a jelentésük alapján megfelelő kategóriába sorolni azokat.
nick | jelentés | kategória |
VadaszXYZ | Vajon kire? És ki? XYZ? | hatalom mások felett, leleplezés, rejtőzködés |
licinius | Horatius leghíresebb, Licinius Murenához írt ódájára utalhat. | klasszikus, latin, mértéktartás |
bubu | Maci Laci rajzfilmsorozat egy szereplője. | mese, gyerekkor |
IAMWATCHINGYOU | Orwell: A Nagy Testvér figyel téged. ÉS CSUPA NAGY BETŰVEL. | hatalom mások felett, leleplezés |
eclipse02 | utalhat egy szoftverrendszerre vagy az Alkonyat – Napfogyatkozás vámpírfilmre | technika vagy fantasy |
eagerrose | Eager Rose, móhó rózsa | |
Assange017hu | Julian Assange a törvénytelenségeket leleplező WikiLeaks alapítója | kémkedés, leleplezés, hős |
oromis | Oromis egy sárkánylovas karakter az Örökség fantasy regényciklusban | fantasy |
Sarkany | és egy sárkány | fantasy, mitológia |
Ambrosia | ambrózia az olümposzi istenek itala, ami örök ifjúságot és hallhatatlanságot biztosít nekik | fantasy, mitológia |
janitormentor | egy rank neve a lizardcouncil fantasy fórumon; ianitor (latin:kapus), Ianus, a bejáratok istene nevéből, | fantasy, kapu |
hackster | a hackster.io egy hardver és szoftverfejlesztői platform, vö. hackelés | technika, ‘betörés’ |
Dream | álom | fantasy, ill. fantázia |
Sabe | Karakter a Star Wars I. részében (Baljós árnyak) | sci-fi, fantasy |
RunBSD | egy UNIX disztribúció neve | technika |
DTFNode01 | Distributed Test Facility | technika |
Relay423 | relay – relé | technika |
OverPort80 | 80-as port: a HTTP portja | technika |
bitcoingang | bitcoin, gang | technika, törvényesség |
HiMeIsTorRelay | relay – relé | technika |
davy | Humphry Davy: kémikus, az elektromos ív felfedezője | természettudomány |
Mercury | Merkúr bolygó, Mercurius isten | természettudomány |
TheKid3 | The Kid vagy Billy, a kölyök – a Vadnyugat egyik leghírhedtebb törvényenkívüli hőse | legendás törvényenkívüli |
Barlow | egy betűtípus (font), ill. egy optikai lencse neve | technika, természettudomány |
SecondHarey, ThirdHarey | Stanislaw Lem Solaris c. sci-fi regényében egy élő óceán által az egyik szereplő emléknyomai alapján klónozott feleség neve | sci-fi |
Adoptedd, TheAdoptee, Adopted, TheAdopter | adopted – örökbe fogadott [gyerek] (adjective) adoptee – akit gyerekkorában örökbe fogadtak (noun) adopter – személy vagy cég, amely használni kezd egy új szolgáltatást (noun, marketing) | gyerekkor, technika |
A csomópontok neveinek részletes elemzése
A fenti rövid (és nem teljes) áttekintés után máris megpróbálhatjuk csoportosítani a kiszűrt nickneveket jelentéseik alapján:
valamilyen viszony kifejezése a hatalomhoz – akár a hatalom birtoklása mások felett; akár szembenállás a hatalommal, a törvényekkel; akár a ‘majd csak kibekkeljük valahogy’ jellegű együttélés a rendszerrel.
VadaszXYZ – ‘A vadállatok felkutatása és elejtése a birtoklás, a hatalom, az uralom kifejezője. A ragadozó állatok zsákmányszerzése az erő szimbóluma. A vadász győzelme az állatok felett … a diadalmaskodó ember ábrázolása‘. (Szimbólumtár) A vadászat nem véletlenül az elit, ill. nálunk a politikai vezető réteg szabadidős tevékenysége. A nickben az XYZ vélhetően egyfajta rejtőzködő attitűdre utal.
IAMWATCHINGYOU – utalás Orwell 1984 c. regényére, amely egy disztrópikus ‘jövő’ diktatórikus világában játszódik, ahol a polgárok totális megfigyelését a – regényben hasonlóan nagy betűvel szedett – ‘NAGY TESTVÉR SZEMMEL TART’ szlogen fejezi ki. Itt a nick tulajdonosa helyezi magát a Nagy Testvér szerepébe, s azt kommunikálja, hogy ‘szemmel tart téged‘. – Persze azt se felejtsük el, hogy ez egy ironikus, humoros elnevezése a csomópontnak, hiszen egy csomópont üzemeltetőjének sincs lehetősége a csomópontján áthaladó forgalom ellenőrzésére (a rendszer kiépítéséből fakadóan). Továbbá a kontaktnak megadott email a dmca at privatemail dot com, ahol a dmca lehet a Digital Millennium Copyright Act rövidítése is, ami egy a digitális szerzői jogok megsértése ellen hozott amerikai törvény, azaz itt egy olyan motívum jelenik meg, amit a törvények betartatásának a szándékára utal. A jogsértést határátlépésnek tekinthetjük, így ez a nick a határátlépés kategóriához sorolható.
Assange017hu – az állampolgárokat megfigyelő hatalommal való szembenállás: Julian Assange működtette a WikiLeaks portált, amelyen törvénytelenségeket leleplező kormányzati dokumentumok tömegét hozta nyilvánosságra. Amit elkövetett, az hazájában bűncselekménynek számít, így besorolhatjuk a határátlépések közé is.
TheKid3 – Billy, the kid az amerikai Vadnyugat legendás törvényenkívüli bűnözője volt, a korszak leghíresebb alakja, személyét a popkultúra is feldolgozta, több mint 50 film készült róla. Nálunk talán legismertebb a Billy, a kölyök c. mozifilm. A személye köré fonódó legendák ellenére azonban valójában egy törvényekkel szemben álló bűnöző volt, aki a szóbeszéd szerint 21 embert ölt meg, s rengeteg bűncselekményt követett el. [Persze nem tudhatjuk, hogy a TheKid3 nick valóban Billy, a kölyökre utal-e.] Mivel törvényenkívüli, besorolhatjuk a határátlépések közé is.
hackster – a a hackster.io egy hardver és szoftverfejlesztői platform, az embert a ‘hacker, hackelés‘ kifejezésekre emlékezteti. A hacker szó eredetileg olyan szakembert jelentett, aki magas szinten ért a számítástechnikai rendszerekhez és a programozáshoz, ma már azonban egyre inkább olyan személyre utal, ‘aki jogosulatlanul hozzáfér a számítógépes feljegyzésekhez‘ (etymonline.com) – így maga a ‘hacker’ szót a törvényesség határának az átlépésének a fogalmával köti össze az átlagolvasó.
bitcoingang – a bitcoin egy digitális fizetőeszköz, amely biztosítja a felhasználói számára az anonimitást, s a felhasználóik nyomon követése szinte lehetetlen, s ‘Ez az, ami miatt sokan megkérdőjelezik a bitcoin legitimitását, hiszen nem kell ahhoz túl nagy fantázia, hogy elképzeljük: milyen lehetőségeket nyújthat a rendszer a teljes anonimitás mögé bújó internetes bűnelkövetők számára.‘ (Lakatos) – Továbbá itt gang-ról van szó. Ezt a szót már az 1600-as évektől rosszalló felhanggal használták angol nyelvterületen, 1855-ben pedig már ‘bűnözők csoportja’ jelentést hordozta. (etymonline.com), mellesleg ebből származik a gengszter szó is. Azaz nyomokban itt is a törvényes renddel való szembenállás képzetét idézi a nick.
licinius – a nick Horatius Licilius Murenához írt (Ad Licinium) ódájára utalhat, amely az arany középútról szól, de értelmezhetjük a hatalomhoz való viszonyulással kapcsolatos tanításként is. S ekkor szinte ugyanazt olvashatjuk ki belőle, ami a Megáll az idő kultfilmben is elhangzik, amikor Bodor, a pótapa tanítja a fiatal Dinit, hogy hogyan élhet túl abban a rendszerben: ‘nagyon kell vigyázni , nagyon nagyon észen kell lenni … ne ugrálj, ne feltűnősködj … az ilyet rögtön elintézik, vadásznak rájuk … ne jelentkezz, ne szólj soha feleslegesen‘. – S ugyanezt tanítja Horatius is, csak némileg fennköltebb stílusban az ódában: ‘a hatalmas fenyőket gyakrabban rázzák a szelek, a magas tornyok súlyosabb eséssel omlanak össze, a hegyek csúcsait érik a villámok‘ (saját fordítás).
A hatalomhoz viszonyulásban három attitűdöt láthatunk: a hatalom birtoklását, a hatalom kibekkelésének a technikáját, ill. egyfajta bűnözéshez kapcsolódó attitűdöt, ami úgy is értelmezhető, hogy bizonyos (törvények, szabályok által előírt) határok átlépése. Ugyanezt a ‘határátlépést’ – amely már nem a bűnözéshez és a hatalommal való szembenálláshoz kapcsolódik – figyelhetjük meg olyan nickneveknél, melyeknek a jelentése az ‘átjáró, kapu‘ fogalmakhoz kapcsolódik. Ezek lehetnek átvitt, szimbolikus jelentéssel rendelkező szavak, de lehetnek pusztán technikai műszavak, amelyek a TOR rendszer továbbító állomásait jelölik.
határ átlépése valamilyen kapun, átjárón keresztül – ez lehet egy számítástechnikában használt technikai műszó is; de lehet általánosabb kifejezés is; de olyan szó is, ami csak átvitt értelemben utal valamiféle összeköttetésre
janitormentor – a római mitológiában a kétarcú Ianus volt a kapuk istensége, s arcait a bejárat szegletkövének a két oldalára vésték, így mindét irányba látott. Átvitt értelemben a kezdetek istene, pl. a január hónap is róla kapta a nevét, hiszen – mint az év kezdete – Ianus isten hónapja. A janitor szó angolban eredetileg azt jelentette, hogy ‘kapus, portás’ (doorkeeper), később viszont felvette a ‘gondnok’ jelentést is, így a janitor az, aki felügyeli, karban tartja az épületet.
A mentor szó az Odüsszeia eposzban egy szereplő neve (Mentor), akire Odüsszeusz a háza gondozását bízta (gondnok!), ill. fia Télemakhosz nevelését. Mentor olyan tekintély volt a fiú számára, hogy gyakran maga Athéné istennő is Mentor alakjában jelent meg a fiú előtt, hogy tanácsokat adjon neki a kérőkkel szembeni fellépéshez.
A janitor és a mentor szavakban több közös vonatkozásuk van. Mindkettő a klasszikus görög-római kultúrában gyökerezik, mindkettő egy-egy istenséggel kapcsolatos (Ianus, Athéné), mindkettőben megjelenik a gondoskodás (épület gondnoka, fiú nevelője), végül pedig mindkét szó egy határ átlépésére utal, hiszen Ianus a ‘kapun való áthaladást’ szimbolizálja, míg Mentor az, aki felkészíti Télemakhoszt a gyerekkorból a felnőtt korba való átlépésre a neveléssel. Végül mindkét szóban ott a szembenállás is, ami jóval szembeötlőbben jelent meg az előző kategóriában – de a kapuőr voltaképpen egy ‘őr’ (ahogyan a TOR-ban a belépési csomópontokat is gyakran ‘guard node’-nak nevezik – őrpont), Mentor alakjában pedig Athéné védi a fiút a kérőkkel szemben, akik erejükkel visszaélve próbálják megszerezni maguknak a holtnak vélt Odüsszeusz feleségét.
Relay423, HiMeIsTorRelay – a relay, azaz relé eredetileg elektromos jelfogó az elektrotechnikában, de a TOR csomópontjait is reléknek nevezik.
OverPort80 – a portok (eredeti jelentése: kikötő) azok a kapuk, amelyeken keresztül a számítógép (programja) kommunikál az internettel. A 80-as port a titkosítatlan böngészőforgalom kapuja.
DTFNode01 – node, azaz csomópont az elnevezése azoknak az állomásoknak, amelyeken a TOR keresztül routolja a forgalmat az anonimitás biztosításához. A DTF lehet akár Distributed Test Facility (elosztott tesztelési eszköz), ami egy eljárás arra, hogy az elosztott rendszerek tesztelésére úgy, hogy a tesztek egyszerre futnak az egyes munkaállomásokon (ilyen elosztott rendszer pl. a peer-to-peer szisztéma, ill. maga a TOR is).
Tiny – az angol tiny szó jelentése ‘apró, pici, nagyon kicsi’, kontaktként pedig Xavier Bettel neve van megadva, aki a kicsiny Luxemburg miniszterelnöke. Mellesleg Luxemburg neve ófrancia (luzik + burg) eredetű, s azt jelenti, hogy ‘kicsiny város’. Xavier Bettel pedig azzal került be a hírekbe, hogy világszerte a harmadik meleg kormányfő, s 2015-ben összeházasodott azonos nemű élettársával (abban az évben, amikor Luxemburgban bevezették a melegházasság jogintézményét).
Így ennek a csomópontnak a neve a határátlépés kategóriájába sorolható, hiszen Xavier Bettel története arról is szól, hogy egy korábban kriminalizált, majd patologizált szexuális vonzalom nem csupán elfogadottá válik, de a meleg partnerek már törvényesíthetik kapcsolatukat (egyes országokban), ami mérföldkő a kisebbségi jogok történetében, s ebben az értelem van szó ‘határátlépésről’.
A nickek között párszor megjelenik olyan vonatkozás is, ami kifejezetten a gyerekkorhoz kapcsolódik, s nem csupán mellékszálon utal a gyermeki létre, mint fentebb a ‘mentor’ kifejezés. Megjegyezzük, a gyerekkor (talán) értelmezhető úgy is, hogy egy alá-fölé rendelt hatalmi viszonyt jelent a gyerek és szülője között, így ez a kategória kapcsolódhat az első kategóriához is, ahol a hatalomhoz való viszonyulás jelent meg.
A gyerekkorral kapcsolatos fogalmak: örökbefogadás; csecsemő; ill. gyerekeknek szóló rajzfilm; hangalak tekintetében: dajkanyelvi szavak
Adoptedd, TheAdoptee, Adopted, TheAdopter – a szavak közül három gyerek örökbefogadására utal (adopted – örökbe fogadott [mn], adoptee – örökbe fogadott gyerek [fn], ill. az adoptedd, ami az adopted szó variánsa, ui. két csomópontnak nem lehet ugyanaz a neve). Egy viszont marketinges műszó, az adopter, ami olyan céget vagy személyt jelent, aki használni kezd egy új szolgáltatást.
A négy nicknév ugyanazon tulajdonoshoz tartoznak, ez látszik az IP számaik alapján, de a github listája is jelzi ezt. Továbbá az alábbi lista jelzi, hogy a tulajdonos először a TheAdoptee nickű csomópontot regisztrálta 2022 szeptember 9-én, de jelzésértékű a mind a négy csomóponthoz megadott kontakt emailcíme is: boobalah at privatemail dot com, ahol a boobalah a jiddis szlengben [בובעלע (bubele)] egy hangutánzó, érzelmet kifejező szó, amivel a csecsemőket becézik, ill. haredi közösségekben azt is jelenti, hogy ‘csecsemő, bébi’.
Érdekes, de ez a kifejezés kapcsolódik a mentor személyéhez, hiszen Mentor az ifjú Télemakhosz nevelője volt Odüsszeusz távolétében, ugyanúgy az örökbefogadó nem édes szülője a gyermeknek. Azaz mindkét helyen egy nem vérszerinti gyerekről való gondoskodás képe jelenik meg.
Továbbá a négy – adoptálásra utaló – csomópontot besoroljuk a határátlépés kategóriába is, hiszen itt a vér szerinti családi kötelék határán való átlépés jelenik meg annyiban, hogy az adoptált gyerek nem vér szerinti gyerek, mégis úgy viszonyulnak hozzá a családban, mintha ‘saját’ gyerek volna.
bubu – Bubu vélhetően a Magyarországon 1991-ben bemutatott Maci Laci, gyerekeknek szóló rajzfilmsorozat főszereplőjének a barátja. A rajzfilm a Jellystone nemzeti parkban játszódik, s a részei jórészt egy kaptafára készültek, de élvezetesek voltak: Maci Laci és barátja, a kevésbé kezdeményező, félénkebb Bubu sorra fosztogatják a piknikezők elemózsiás kosarát, majd a legkülönbözőbb módon csinálnak bohócot ellenségükből, az utánuk eredő Smith vadőrből.
A filmben hasonlóan egy határátlépés jelenik meg, hiszen a két medve elemózsiáskosarakat fosztogat, ill. megjelenik a hatalommal való szembenállás, ahol is a hatalmat Smith vadőr képviseli. Azonban a két medve sorra kijátssza a vadőrt, azaz itt nem a hatalommal szembeni lázadás, hanem az azt sikeresen kijátszó gyermek kreativitása jelenik meg – ugyanakkor a két medve azt a gyermekkori állapotot is képviseli, amikor a gyermek még a megfelelő belső kontrol nélkül törekszik a mielőbbi vágyteljesítésre – azaz ebben a tekintetben ez a két medve mintegy az ellentéte az ifjú Thélemakhosznak, akit Mentor nevel bölcsességre.
A fenti két példában még van egy meglepő egyezés, ui mindkét szó, a bubele (boobeleh) email cím és a Bubu (Boo-boo) csomópont név nemcsak, hogy egy-egy gyermeknyelvi szó, de ugyanaz a ‘bu’ hangalaksor szerepel bennük.
A fenti két szóban ui. egy-egy nagyon szép példát látunk – a gyerek két éves koráig használt – ún. dajkanyelv sajátosságaira:
„Univerzális jelenség, hogy az anya (apa, idősebb testvér) egy speciális kódot használ a gyermekekkel való kommunikáció során. A dajkanyelv … sok ismétlést tartalmaz, egyszerű morfológiát és szintaxist, valamint a kommunikációs helyzethez kötött szókincset használ . A dajkanyelvi szavak (például magyar bibi ’seb’, tütü ’autó’, angol tummy ’stomach’, magyarul ’has’) egyszerűsítik a felnőttnyelv hangtani jelenségeit, gyakran alkalmaznak reduplikációt (a szavak eltérő hangalakú szótagjai azonos hangalakúak lesznek), kicsinyítő vagy becéző képzést, amely expresszív vagy érzelmi összetevővel látja el a szavakat” (Bona: Gyermeknyelv)
Mellesleg Maci Laci és Bubu ellensége a rajzfilmben Smith vadőr, akiből a két medve folyton bohócot csinál, s mivel a rajzfilmen a vadőr a hatalmat képviseli, így ezt a csomópontot besorolhatjuk a hatalomhoz való viszony kategóriájához is.
TheKid3 – talán ide sorolhatjuk a ‘kölyök’ jelentésű kid nicket is. Amennyiben a nick Billy, a kölyökre utal, megjegyezzük, hogy Henry McCarty azért kapta ezt a nevet, mert az első gyilkosságot 17 évesek követte el, majd 21 éves volt, amikor megölték. Állítólag igen indulatos bajkeverő volt, azaz a személyében szintén az önmagát kontrolálni (még) nem teljesen képes gyermek jelenik meg, de Maci Laciék gyermeki furfangja és kreativitása nélkül, hiszen a 21 éves korban bekövetkezett halála nem arról szól, hogy rendre milyen sikeresen cselezte ki a helyi vadőrt …
A következő csoport a számítástechnikai kifejezések csoportja, amelyek egyfajta szakzsargon kifejezései, s kívülállóknak nem sokat mondanak. Ezek:
Számítástechnikai szakzsargon; természettudományos, technikával kapcsolatos ill. csillagászati vonatkozású kifejezések
eclipse02 – utalhat egy szoftverrendszerre (vagy az Alkonyat – Napfogyatkozás vámpírfilmre); ugyanakkor az eclipse (napfogyatkozás) hasonlóan csillagászattal kapcsolatos fogalom, mint a Mercury (Merkúr bolygó).
Mercury – egészen biztosan a Merkúr bolygóra vonatkozik, mivel tulajdonosa különböző országokban különböző cégek alatt, de ugyanazon kontakt emaillel (1806 at firemail dot cc – ami egy eldobható email cím) még a következő nevekkel jegyzett be csomópontokat: Uranus, Jupiter, Saturn).
Ez alapján viszont a Mercury csomópontot a hatalom kategóriájához is sorolhatjuk, ui. a tulajdonos további három csomópontjának a nevei (Uranus, Saturn, Jupiter) a görög mitológiában az első három istennemzedék uralkodó istenéről kapta a nevét. Ez alapján persze ezt a csomópontot a mitológiai nevekhez is be kell sorolnunk.
Továbbá Hermész / Mercurius isten az ókorban – többek között – az utazók, a kereskedők és a tolvajok istene volt, s ő volt az istenek hírvivője, így az összeköttetéshez kapcsolódik (utazás, kereskedelem, hírvivés), ill. a határátlépéshez (tolvajlás, törvényes határ átlépése). Mellesleg, miután megszületett, az első tette is a tolvajláshoz kapcsolódott: ellopta bátyja, Apollón marháit, s miután ellopta őket, háttal előre hajtotta a csordát, hogy a nyomok ne árulják el őt – így ezt a csomópontot a névtelenség / rejtőzködés kategóriához is besorolhatjuk. (S megjegyezzük, Hermésznek ez a tette emlékeztet az elemózsiás kosarakat megdézsmáló Maci Lacira és Bubura, akik aztán rendre átverik a vadőrt.)
RunBSD – egy UNIX disztribúció neve, a Berkeley Software Distribution.
Barlow – egy betűtípus (font), ill. egy optikai lencse neve
davy – talán Humphry Davy-re utal, aki kémikus volt, s az elektromos ívet fedezte fel, így voltaképpen ő hozta létre az első áramkört, ami ‘csinált is valamit’ (világított).
secondtry – kontaktként az exactlee at kir dot dev dot gmail dot com email cím van megadva, az exactlee (exactlee.at) pedig egy szoftverfejlesztő cég, így utalhat erre is az emailban szereplő névválasztás.
thestudio – a magyar és az angol nyelvben is ‘olyan helyiség, ahol rádió- vagy televízióműsorokat rögzítenek és sugároznak, vagy ahol zenét vesznek fel’ – így a technika kategóriába soroljuk.
további négy ide is kapcsolható kifejezés a határátlépés kategóriánál van felsorolva (Relay423; HiMelsTorRelay; OverPort80; DTFNode01)
Illetve ide sorolhatunk még két csomópont nevet, de ezek esetében már túlságosan is ingoványos területen járunk, amikor értelmezni próbáljuk a nickneveket.
evudalhessempos – egy anagrammának tűnik, azaz egy olyan (jelen esetben értelmetlen) szó, ami egy másik (értelmes) kifejezés betűinek az összekeveréséből állt elő. Az anagramma egy lehetséges feloldása: ‘developes samshu’, azaz ‘fejleszti: sams.hu’. (Nem tudjuk, ez-e a csomópont nevének a feloldása, lehet hamis nyom is, azonban a sams.hu egy korábban létező (ma egy másik címen található) 3D számítógépes látványtervező szolgáltatás honlapja – így talán megtaláltuk a forrást (ki tudja?), s a csomópont nevét ebbe a kategóriába sorolhatjuk.
janitormentor – erről a nickről már volt szó, de megemlítjük, hogy a csomóponthoz kontaktként a tor at the-goober.net email cím van megadva, s ezen a magyarországi csomóponttal egyszerre tűnt fel egy rotorstator nevű csomópont az Egyesült Államokban, ill. egy traktorzetor csomópont Csehországban 2014-ben. A janitormentor, a rotorstator, ill. a traktorzetor ugyanolyan játékossággal képzett latin, ill. pszeudolatin szavak, így a három nick stílusa ugyanarra a ‘szerzőre’ utal. A Zetor, egyébként egy (ma is létező) cseh traktormárka, s a traktorzetor csomópont egy Csehországban lévő IP címhez tartozik – de ez alapján még nem biztos, hogy az egyes nicknevek utalások az adott országra. Ha véletlenszerűen lettek kiosztva, akkor a magyar csomópont kaphatta volna akár a traktorzetor vagy a rotorstator, s akkor ez a nicknév a technika kategóriához tartozna…
A sci-fi, ill. fantasy irodalomban, ill. a mitológiában megjelenő alakok, szereplők
SecondHarey, ThirdHarey – Stanislaw Lem Solaris c. regénye (1961), amit Tarkovszkij is megfilmesített (1972) egy Solaris nevű bolygó körül keringő űrállomáson játszódik. A bolygót egy élőnek és értelmesnek tartott óceán borítja, akivel az űrállomás kutatói próbálják felvenni a kommunikációt. Az óceán az egyik röntgenbesugárzással történő kísérletre úgy reagál, hogy a kutatók emlékképei alapján klónozza azokat a személyeket, akikhez a kutatók valamilyen trauma révén kötődnek. Az óceán így klónózza egy egyik kutató – korábban öngyilkossá lett – feleségét, Harey-t is. Bár több mint 30 éve láttam a filmet, de emlékszem még mindig arra a félelmetes jelenetre, amikor a kutató észreveszi, hogy a klónozott felesége és annak a ruhája egybe van nőve, így azt nem tudja levenni róla. Ezt követően a kutató egy menekülőkabinban kilövi a felesége klónját az űrbe, hogy megszabaduljon tőle, de azt követően a feleségnek egy újabb klónja materializálódik az űrállomás fedélzetén – ez is igen félelmetes jelenet volt, s máig emlékszem rá, így valószínűleg nem csak bennem hagyott nyomot ez a film a generációmból.
A feleség neve – Harey – a regényben valószínűleg Rheya (Rhea) görög istennő neve, aki a Föld istennője. Mivel a filmben Harey újra klónozódik, így érthető, hogy miért SecondHarley, ill. ThirdHarley a csomópontok neve.
Sabe – az 1999-ben bemutatott Csillagok háborúja I. rész – Baljós árnyak (Star Wars Episode I: The Phantom Menace) c. film egyik karaktere, aki Amidala királynő egyik szolgája és hasonmása. Az ő feladata az volt, hogy veszélyhelyzetben megvédje Amidala királynőt azzal, hogy ő személyesíti meg a királynőt, s játssza el a szerepét (mint egyfajta tökéletes hasonmás: dublőr). [Vegyük észre a ‘játék a játékban’ szituációt: fentebb egy klón, itt pedig egy dublőr – azaz mindkét esetben egy-egy hasonmás.]
Egyébként a Sabe csomópont a ServerAstra Kft IP címtartományához tartozó IP címen fut, legalábbis ez van megjelölve AS name-ként, ill. az apnic.net is egy serverastra.com email címet ad meg. S ez miért érdekes? Mert a Stars War a Csillagok háborúja, míg a latin astrum szó azt jelenti, hogy ‘csillag’, amiből pl. az asztrológia szó is jön. Így vagy a csomópont névadója igazodott az internetszolgáltatója nevéhez, vagy maga a szolgáltató futtatja a csomópontot (vagy véletlen egyezés)…
Ambrosia – a görög mitológiában az olümposzi istenek itala, amely örök életet és fiatalságot biztosít nekik. Az Ambrosia nevű csomópont IP számát tartalmazó IP tartományt felügyelő AS (Autonomous System) név, azaz az internetszolgáltató neve: Naracom Kft. Itt egészen biztosak lehetünk benne, hogy a csomópont IP számán nem egy magánszemély ‘otthoni’ számítógépe fut, hanem maga az internetszolgáltató futtatja ezt a csomópontot. Ezt abból állapíthatjuk meg, hogy az ambrosia és a Naracom egymáshoz kapcsolódó fogalmak a mitológiában. A Naracom kft neve ui. úgy is értelmezhető, hogy ‘nara-com’, ahol a ‘com’ a ‘nara’ szóhoz csatolt szokványos ‘com’ domain végződés.
A görög ἀμβροσία (ambrózia) szó etimológiailag összefügg a szanszkrit अमृत ( amṛta, amrita) szóval, ami azt jelenti, hogy ‘nem halál’, s azt az ételt, ill. italt jelenti, amit az istenségek használtak a halhatatlanság eléréséhez.
A hindu eposz, a Mahābhārata , Ādi Parva, 18-19 fejezete leírja, hogy a dévák (istenségek) és az asurák (démonok) együtt köpülik az óceánt, hogy hozzájussanak az amritához, a hallhatatlanság italához. Miután megszerezték azt, a két csoport között háború tör ki az amrita megszerzéséért. A harcot végül a dévák nyerik meg, s az amritát – az ambróziát – egy Nara nevű déva őrizetére bízták:
19.32. Indra és a többi mennylakó átadta az ambróziát tartalmazó edényt Narának, hogy tegye el nagy gonddal.
Azaz az ambróziát (az amritát) Nara őrzi, s az Ambrosia csomópont pedig a Naracom kft IP tartományán fut. Ez az egybeesés nyilván nem a véletlen műve – mintegy a magyar neten Naracom őrzi az Ambrosiát …
Megjegyezzük, hogy (ha jól emlékszem) buddhista kommentárok szerint az istenek világában az istenek egy bódító italt isznak, aminek nincs mellékhatása (ez az ambrózia) – ami tkp. nem más, mint az istenek ‘drogja’. S vegyük észre, hogyan játszik át egymásba ez a két szó: narkó ~ naracom.
Továbbá vegyük észre, hogy ebben az első példában tkp. az ‘élet megőrzéséről’ ~ az ‘örök életről’ van szó. Hiszen a Solaris filmben a klónozás nyújtja a halott személy visszatérését az életbe, a Csillagok háborújában a dublőr (egyfajta ‘klón’) a királynő életét védi, ill. itt pedig az amrita biztosítja a dévák számára az örök életet.
Továbbá, a klónszerű újjáéledést a Solarisban az óceán lény hozza létre, míg az eposzban szintén az óceánból köpülik ki az örök élet italát. Ebben persze annak a képét láthatjuk, hogy a biológia szerint – közhely – a víz a földi élet alapja, víz nélkül az élet nem alakult volna ki.
oromis – Oromis egy sárkánylovas elf (tünde) Christopher Paolini Örökség c. fantasy regényciklusában (2002-2011), amit a szerzője 15 évesen kezdett írni. – „A sorozat egy fiatal fiú, Eragon felnőtté válását és a szabadságért való küzdelmét mutatja be. Maga a történet egy kitalált világban, Alagaësiában játszódik, ahol a zsarnok király, Galbatorix uralkodik. Eragon és sárkánya Saphira a lázadó vardenekkel, a tündékkel és a törpékkel vállvetve veszik fel a király ellen a harcot, és próbálják feltámasztani a Sárkánylovasok rendjét … Oromis a Glaedr nevű sárkány lovasa, egy csel folytán megfertőződött egy betegséggel amely miatt elvesztette varázsereje javát, tündeerejét, és gyorsaságát, valamint határozatlan időközönként rohamokat kap.” (wikipedia alapján)
Lényeges vonatkozás, hogy Oromis Eragon tanítója, aki a regény elején ugyanúgy 15 éves, mint a regény szerzője.
Oromis személyiségéről: „Oromis ősi és bölcs elf volt, bölcsességét még Galbatorix is tisztelte, aki szerint ő volt a Rend legbölcsebb sárkánylovasa. Brom megjegyezte róla, hogy jó tanító, de meglehetősen szigorú is volt. Bár néha szigorú tudott lenni, Oromis nagyon együttérző és megértő ember volt, együtt érzett Eragonnal, miután megtudta, hogy mit érez Arya iránt, de ennek ellenére azt mondta neki, hogy Galbatorix megölése fontosabb, mint a gyönyörű elfhez fűződő kapcsolata.” (fandom.com)
Oromis más sci-fi, ill. fantasy regények egyes karaktereivel mutat rokonságot: „Oromis a Csillagok háborúja galaxisból ismert Jedi mesterhez,Yodához hasonlítható. Mindketten sok évszázadosak voltak, mindketten sok Sárkánylovast/Jedi lovagot képeztek ki, és mindketten egy távoli helyre költöztek, amikor a Rendjük megsemmisült. A tanítvány (Eragon/Luke) a kiképzés közepén távozik, hogy megmentse barátait, ígérve a visszatérését. Ráadásul mindketten meghaltak a sorozat végén. A Harry Potter-univerzumból ismert Albus Dumbledore-hoz is hasonlítható. Mindketten nagyon idősek és a főszereplő mentorai.” (fandom.com)
A regény tkp. a hőse révén mintegy a szerzője felnőtté válásának az útját mutatja be, igy a gyerekkor, ill. a kapu (coming of age / rite of passage) kategóriákba is besorolható a fantasy kategória mellett.
Sarkany – a sárkány a nyugati világ szimbolikájában egy állatias őserőt jelent, amelynek a legyőzése révén jut el a hős a belső tudáshoz, a megtisztuláshoz. Pl. a népmesékben, az antik görög mitológiában, de a keresztény szimbolikában a sárkány legyőzése a negatív erők felett szerzett diadalt jelenti. Így ezt szintén a gyerekkor, ill. kapu kategóriához sorolhatjuk be, hiszen ebben az értelemben a ‘sárkány legyőzése’ a vágyteljesítő késztetések felett kontrol elérését is jelentheti, a gyermeki korból a felnőtt korba való átlépést.
A keleti kultúrában viszont az első Han császártól kezdve a sárkány mindig a császárt szimbolizálta, így a hatalom szimbóluma.
claire – a csomóponthoz tartozó kontakt: tor-relay-claire at shoryuken.me, ami egy shoryuken.me weboldal domainjéhez tartozik. A shoryuken egy ütéstechnika a Street Fighter videójátékban, a a nevének (昇龍拳 Shōryūken) a fordítása Rising Dragon Fist, azaz ‘felemelkedő sárkányököl).’ Mivel itt egy videó játékról van szó, azt a csomópont nevet a fantasy kategóriához soroljuk.
eclypse02 – Az angol eclypse szó azt jelenti, hogy ‘napfogyatkozás’. Az Eclipse egyrészt lehet egy nyílt forráskódú szoftverkeretrendszer. S a szoftver névválasztásával kapcsolatban megjegyzik, hogy az Eclipse Foundation neve ‘igen tökéletes támadásnak tűnik a Sun ellen‘, azaz egy szembenállást fejez ki a Sun Microsystems Inc-vel, más vélemény szerint viszont a Microsoft Visual Studio fényét akarták elhomályosítani a névválasztással: ‘Az Eclipse jól csengett, és tetszett az ötlet, hogy háttérbe szorítsuk a Visual Studiót‘ (eweek.com).
A név így szembenállást fejez ki egy jóval erősebb – piacot uraló – konkurrenciával szemben, így a csomópont nevét besorolhatjuk a ‘viszonyulás a hatalomhoz’ kategóriába is.
Egyébként az Eclipse különböző verziói különböző – csillagászati vonatkozású – neveket kaptak, így pl. bolygók, kisbolygók, holdak nevei (Mars, Luna, Callisto, Ganymede, Europa) – wikipedia. Így ezt a csomópontnevet besorolhatjuk a technika/természettudományos nevek kategóriába is.
Ugyanakkor lehet, hogy a csomópont neve egy fantasy regényciklussal áll kapcsolatban: Az Alkonyat – Napfogyatkozás (The Twilight Saga: Eclipse) a Stephenie Meyer azonos című regényei alapján készült Alkonyat-sorozat harmadik része, romantikus fantasyfilm (vámpírfilm) , melyet 2010. június 30-án mutattak be;
Dream – az ‘álom’ nicknév is ide sorolható, ui. a csomópont operátorának Holorum van megadva, s emailje a holorum at projectdreams dot hu.
A holorum pedig a Harry Potter univerzumban egy békaszerű fejű, szarvakat viselő, kutyanagyságú ragadozó állat, amely főként Wisconsin környékén őshonos, s rendszeresen a muglik (nem varázsló lakosok) farmjain garázdálkodik. Mivel a Harry Potter univerzumban a mugli népesség nem tud a varázslók létezéséről, ezért a The Magical Congress of the United States of America mindent megtesz, hogy meggyőzze a mugli lakosságot, hogy a holorum észleléseik csak félreértéseken alapulnak (ahogyan napjaink egyik összeesküvéselmélete szerint a Pentagon vezeti félre a lakosságot az UFO-kal kapcsolatban). (happypotter.fandom.com)
A holorum azonos az amerikai folklór hogad nevű lényével, ami egy – a wisconsini legendákban szereplő – kitalált állat. A ‘lényt’ egy Eugene Shepard nevű wisconsini földmérő találta ki, s először 1893-ban számolt be arról, hogy találkozott egy állattal, amelynek „egy béka feje, egy óriási elefánt vigyorgó arca, vastag, rövid lábai hatalmas karmokkal, egy dinoszaurusz háta és egy hosszú farka volt lándzsákkal a végén„. Később azt állította, hogy elfogott egy hodagot úgy, hogy kloroformmal tette védekezésre képtelenné, s később ennek a lénynek a kitömött testét mutogatta vásárokon – míg le nem lepleződött a csalása. (wikipedia)
S még egy információ: a Harry Potter univerzumban a holorum szarvát porrá törik, mivel az anyaga olyan mágikus tulajdonsággal bír, hogy „immunissá tehetik az embert az alkohol hatásaival szemben, és hét napig és éjszakán át alvás nélkül maradhatnak” (harrypotter.fandom.com).
Nézzük: a csomópont neve ‘Dream’, contact emailként a holorum at projectdreams dot hu van megadva, aminek a domainjében szintén ott a ‘dream’ szó (projectdreams.hu – ami nyilván a csomópont futtatója által fenntartott honlap).
Hogyan függ össze a ‘dream’ és a ‘holorum’? Úgy, hogy az álom az ‘éjszakai álmodás’ értelemben az alváshoz kapcsolódik, s egyrészt a Harry Potter univerzumban a holorum porrá tört szarvát arra használják, hogy az ember hét napon és éjszakán át alvás nélkül maradhasson, másrészt pedig az eredeti történetben az a bizonyos mutatványos azt hirdette magáról, hogy kloroform segítségével fogta el a hodagot, a kloroformot pedig altatáshoz használják.
Továbbá a holorum és a hodag ugyanúgy kapcsolódik az illúziókeltéshez , a ‘meseszövéshez’ (ahonnan már csak egy lépés a fantasy regények világa). A Harry Potter univerzumban ui. a holorum a ‘nem varázslók’ világában garázdálkodik, s a Mágiaügyi Hivatal mindent megtesz, hogy leplezze a létüket a kívülállók előtt, s félrevezesse őket valamivel, ha ténylegesen holorumot láttak. Az eredeti történetben pedig az a bizonyos mutatványos vezette félre a közönséget a kitömött ‘lénnyel’, amit vásárokon mutogatott.
Végül még egy hasonlóság csomópont futtatója, s a holorumot ihlető hodag kitalálója között: az ‘illúzióteremtésben’ meglátni az üzleti lehetőséget. A hodag kitalálója nyilvánvalóan egy csaló volt, aki a vásárokon egy kitömött kreatúrát mutogatott egy ritkán látható szörnyként, amiből anyagi haszna volt. A csomópont futtatója esetében természetesen szó sincs csalásról, de felfedezhetjük az üzleti szálat. Az általa futtatott csomópont kontakt email címe alapján ő üzemelteti a projectdreams.hu oldalt, ahol a Minecraft játékhoz rangokat (rank) lehet vásárolni. (A rangokat a játékos attól függően kapja, hogy mennyi időt töltött el a játékszerveren, s a játékban szerzett tapasztaltságát mutatja, de. vásárolni is lehet azokat.) S mindkét vállalkozásban az üzlet egy elképzelt világhoz kapcsolódik, az egyik egy szélhámos fantáziájához a mutatványos sátrában, a másik pedig egy virtuális valóságban futó játékhoz.
RunBSD – a BSD a Berkeley Software Distribution (UNIX) operációs rendszer neve, a logója pedig egy kis, vörös, háromágú villát tartó ördögfigura, a BDS Daemon, aminek a beceneve a Beastie (bestia) a BSD elmosódott fonetikus kiejtése. Daemonnak a programozásban az egyes folyamatokat végrehajtó szoftverrészeket szokták nevezni, de már a wikipedia is felhívja a figyelmet ennek az elnevezésnek a kultúrtörténeti vonatkozására:
>>A FreeBSD weboldalon feljegyezték Németh Evi 1988-as megjegyzéseit a kultúrtörténeti démonokról a Unix System Administration Handbookban: „Az ókori görögök ‘személyes démon’ fogalma hasonló volt az ‘őrangyal’ modern fogalmához … Úgy tűnik, hogy a UNIX-rendszereket általában démonok és daimónok egyaránt ellepik”.<< (wikipedia)
Továbbá itt egy ‘ördögfiguráról’ van szó, így ezt besorolhatjuk az (égi) hatalommal való szembenállás kategóriájához is.
IAMWATCHINGYOU – utalás Orwell 1984 c. regényére. Ez a regény politikai vonatkozása miatt ismert, de ne feledjük, hogy a műfaja antiutópia, azaz disztrópia, így az elképzelt világokat ábrázoló fantasy műfajával ‘rokonítható’. Továbbá megtalálható benne az illúziókeltés / rejtőzködés motívum is, hiszen az orwelli világban a Nagy Testvért senki sem látta, nem lehet tudni, hogy létezik-e, vagy csak a Párt találta ki a tömegek manipulálására.
Végül ismét szót kell ejteni a janitormentor nickről, ui. végül csak sikerült megtalálnom a forrását, amiből kiderül, hogy ez a nick is a fantasy kategóriához tartozik leginkább. Összetett kereséssel találtam egy Tolkien rajongóknak szóló fórumot (janitormentor -tor), a lizardcouncil.proboards.com-ot, ami lényegében 2008 és 2021 között működött, s az egyik tagjuk a randy nick, akinek a rank-ja Janitormentor, viszont az összesen (nem túl sok) 134 tag közül csak neki Janitormentor a rank-ja. Itt megadta a weboldalát is – randy-o.livejournal.com – ahol az általa írt fantasy novellák találhatóak.
Viszont a lizardcouncil fórumon a hozzászólásai alatt mottószerűen mindig egy idézet olvasható: „I’d rather have a free bottle in front of me than a pre-frontal lobotomy.” Itt a ‘bottle~lobotomy’ szójáték alapján azt sejtem, hogy hasonló szójátékokat akart létrehozni a ‘traktorzetor’, ill. a ‘rotorstator’ nicknevekkel is – azaz ezen szavak játékos hangzása az ő ‘ujjlenyomata’ volna. A randy nick 2008 és 2014 januárja között használta ezt a fórumot, majd 2014 júniusában felcsatlakoztatta a netre a három TOR csomópontját.
A fentiek alapján úgy tűnik, mégiscsak következtethetünk valamiféle kapcsolatra a csomópont neve és az ország között, ahol a csomópont fut. Azt már láttuk, hogy a traktorzetor Csehországban fut, s a Zetor egy cseh cég. Viszont már talán nem spekuláció, ha észrevesszük az USA-ban futó rotorstator nickben az United States országnévre való játékos utalást, hiszen mindkét kifejezés tartalmazza a ‘stat’ hangsort.
A csomópontok kategóriákba sorolása táblázatban
csomópont | hatalom | határátlépés | gyerekkor | technika | fantasy | illúzió / rejtőzködés |
DTFNODE01 | kapu | tech | ||||
TheKid3 | hatalom | bűnözés | gyerek | |||
Tiny | jogszabályváltozás | mérföldkő | ||||
thestudio | tech | |||||
Sabe | hatalom | fantasy | hasonmás | |||
bitcoingang | gang, törvénysértés | bűnözés | tech | rejtőzködés | ||
RunBSD | hatalom | tech | milológia | |||
claire | tech | videójáték | ||||
VadaszXYZ | hatalom | rejtőzködés | ||||
bubu | vadőr | szabályszegés | gyerek | mese | ||
HiMeIsTor Relay | kapu | tech | ||||
evudalhessempos | tech | anagramma | ||||
licinius | hatalom | nem kiemelkedni | ||||
IAMWATCHINGYOU | hatalom | jogsértés | disztrópia | rejtőzködés | ||
davy | tech | |||||
TheAdoptee | határátlépés | gyerekkor | ||||
eclipse02 | szembenállás egy riválissal | tech | fantasy | |||
Relay423 | kapu | tech | ||||
OverPort80 | kapu | tech | ||||
Dream | fantasy | |||||
Unnamed | névtelenség | |||||
Assange017hu | hatalom | határátlépés | ||||
Adopted | határátlépés | gyerekkor | ||||
Barlow | tech | |||||
Mercury | hatalom | határátlépés | tech | mitológia | félrevezetés | |
TheAdopter | határátlépés | gyerekkor | ||||
Adoptedd | határátlépés | gyerekkor | ||||
secondtry | tech | |||||
oromis | hatalom, harc | coming of age | gyerekkor | fantasy | ||
Ambrosia | hatalom, harc | mitológia | ||||
ThirdHarey | sci-fi | |||||
nCT8d6e5bW2v | névtelenség | |||||
janitormentor | coming of age | tech | fantasy | |||
hackster | illegális tevékenység | illegális tevékenység | tech | |||
Sarkany | hatalom | coming of age | mitológia | |||
SecondHarey | sci-fi | |||||
Unnamed | névtelenség | |||||
összesen | 16 | 19 | 7 | 16 | 14 | 10 |
összesen | 5 | 0 | 6 (3) | 12 | 9 (8) | 4 |
A 40 csomópontból 2 nevet nem tudtunk értelmezni: MarysSister, eagerrose. Ezek közül a MarysSister (Mária nővére) és az eagerrose (mohó rózsa) női neveket tartalmaznak, s a nickben az ötödik és a hatodik hangzó (betű) egy-egy mássalhangzóismétlés. Azaz az összetett szó első eleme azzal a betűvel végződik, amivel az utótag kezdődik. (eageR Rose, Mary’S Sister). Továbbá a csomópontok ugyanannál az internetszolgáltatónál vannak regisztrálva, a 23VNet Kft-nél, de az IP számaik alapján a XET Kft az internetszolgáltatójuk – így vélhetően ugyanaz a személy futtatja azokat.
A csomópontok elnevezéseinek szűkebb csoportosítása
A 38 csomópontból tehát 36 nevét tudtuk kategóriába sorolni úgy, hogy egy csomópont több különböző kategóriához is tartozhat. Az első grafikonon az eloszlást úgy ábrázoljuk, hogy egy csomópontot csak egy kategóriához rendeljük hozzá, amelyhez a legszorosabban tartozik (ezt a kategóriát vastaggal szedtük a fenti táblázatban), s azokat a csomópontokat, amelyeknek már a neveiből is kitűnik, hogy vélhetően ugyanaz a személy futtatja, csak egyszer számoljuk (SecondHarey, ThirdHarey; ill. Adoptedd, TheAdoptee, Adopted, TheAdopter).
A közvélemény a TOR-t a politikai hatalommal való szembenállással, az illegális tevékenységekkel, a névtelenséggel, ill. az informatikai érdeklődéssel rokonítja, így nem meglepő, hogy a csomópontok neveinek egy része kapcsolatba hozható ezekkel az ‘elvárt‘ szempontokkal, amennyiben a hatalomhoz és a törvényességhez való viszonyt fejezik ki, a névtelenséget hangsúlyozzák, ill. a technika vagy a természettudomány területéről választották a nevüket az egyes csomópontok.
Viszont kakukktojás a gyerekkorra, ill. a sci-fi és fantasy regényekre utaló elnevezések két kategóriája. A gyerekkorra három név utal: a Bubu, ami (talán?) a Maci Laci – gyerekeknek szóló – rajzfilmsorozat egyik karaktere, további négy nick, melyek az adoptálásra utalnak, s a TheKid (A kölyök) név. Mivel itt csak három csomópont tulajdonosról van szó, s összesen 34 csomópontot vizsgáltunk, így olyan kicsi a vizsgált minta, hogy ez akár egy véletlen egyezésnek, mintegy ‘mérési hibának’ tekinthető, azaz az is lehet, hogy ez a kategória valójában nem áll referenciában semmivel.
A sci-fi és fantasy regények kategória (8 találat – 23%) a következő csoportokból állnak: sci-fi (1), fantasy (4), mitológia (2), videójáték (1).
Most pedig nézzük meg, hogy milyen kapcsolatot találhatunk a hatalom / törvényesség, ill. a technika / természettudomány és a sci-fi / fantasy / mitológia kategóriák között. (A gyerekkor kategóriát viszont még nem tudjuk beilleszteni a többi közé ebben a körben.)
A sci-fi, azaz a tudományos fantasztikus irodalom kapcsolata a természettudományokkal, a technológiával, ill. a fantasy irodalommal nyilvánvaló, hiszen már a nevükben ott vannak a ‘tudományos‘ és ‘fantasztikus‘ szavak.
- Számítástechnika és sci-fi
Az internet és a számítógépek hőskorában a levelezőlisták 1975-ös megindulását követően a legnépszerűbb (de a hiedelmekkel ellentétben nem az első) levelezőlista az 1979 indult SF-LOVERS levelezőlista volt (cs.stanford.edu), ami a sci-fi irodalmat kedvelő programozók levelezőlistája volt, s azt – hiszen akkoriban még nem léteztek személyi számítógépek – csak az internet elődjéhez, az ARPANET-hez kapcsolódó nagyszámítógépek (mainframe) programozói érték el, amit persze a korabeli operátorok nem néztek jó szemmel (informatikatortenet.network.hu). Ennek a története ma már szinte úgy él az informatikatörténet legendái között, hogy ez az ‘1979-es tudományos-fantasztikus e-maillánc indította el a ma ismert internetet‘ (slate.com).
- Számítástechnika és fantasy
A fantasy irodalmat irodalmilag is elfogadott műfajjá Tolkien A Gyűrűk Ura regényciklusa tette, amely 1954-55 során jelent meg, s ezt követte a fantasy irodalom felvirágzása a 60-as években, majd a 70-es években kialakult szerepjátékipar még nagyobb tömegek számára tette vonzóvá a fantasy műfaját. Az első kereskedelmi forgalomba került videójáték 1971-ben jelent meg, majd a videójátékok a 80-as évektől váltak a szórakoztatóipar egyik legfontosabb részévé, s napjainkban a világon 3,24 milliárd játékos él (dataprot.net), s ez a szám a ma élő emberek 40%-a. Az 1980-1995 között született Y generáció 77%-a, az 1996 után született Z generáció 81%-a játszik számítógépes videójátékokat, amelyek egy része a fantasy videójátékok. Ami pedig azt mutatja, hogy erős korreláció van a fantasy rajongók és a számítógépek használói között.
- Hatalom, ill. törvényesség és a fantasy
A fantasy történetek képzeletbeli univerzumaiban gyakori, hogy a ‘jó és a rossz harcát‘, valamilyen sötét hatalommal szembeni küzdelmet ábrázol, Pl. A Gyűrűk Urában Sauron, a Harry Potterben pedig Voldemort ez a sötét hatalom, amely már-már az egész világot fenyegeti – így a fantasy kedvelői számára nem idegen a ‘sötét hatalommal való szembenállás’ képzete, ami a TOR használóinak egy másik rétegével hozza rokonságba őket, azokkal, akik elnyomó diktatúrákban élnek, s azokkal való szembenállásuk egyik eszköze a TOR.
Ugyanakkor van még egy vonatkozása a fantasynak a hatalommal, ill. az ahhoz kapcsolódó törvényes renddel kapcsolatban – igaz, ez első pillantásra abszurdnak fog tűnni. A fantasy világa ugyanis fel van mentve a természettudományos, ill. fizikai törvényei alól:
„A legnagyobb különbség a sci-fi és a fantasy között az, hogy a fantasyban a szerző megszegheti a fizika törvényeit, és azt mondhatja: „Hogy történhetett ez? Hát, egy varázsló csinálta.” A sci-fiben a szerzőnek valahogyan ezt meg kell indokolnia, és amikor megkérdezik, hogy miért vagy hogyan történhetett ez, akkor azt mondja: „Nos, megfordítottam a tachionmezőt a fluxuskondenzátorral”. (paolini.net)
A TOR világában pedig bármikor felléphetünk olyan honlapokra, amelyekre csak a TOR használatával juthatunk el, s ezek az oldalak már a dark web (sötét web) tartományához tartoznak, ahol illegális tevékenységeket lehet folytatni (pl. drogok, fegyverek adásvétele, kommunikáció terrorszervezetekkel, lopott bankkártyaadatok, hamis igazolványok, stb.). Azaz egy olyan területre léphetünk, ahol nem kötnek minket a büntetőjog, azaz az állam törvényei, míg a fantasy játéktereinek a világában pedig a fizika és a természet törvényei nem korlátoznak minket tevékenységeinkben.
- Névtelenség és fantasy
A MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) a nagyon sok szereplős online szerepjátékok, amit egyszerre online több ezren, de millióan is játszanak, a a játék folyamatosan megy és épül a játék univerzuma még akkor is, amikor a mi karakterünk éppen offline, s nem játszunk. Ezek közül a legnépszerűbb a World of Warcraft, aminek világszerte 5,6 millió előfizetője van (ez mondjuk a világszerte létező 3,24 milliárd játékosoknak csak a 0,17%-a – de példának talán jó), s ennek a játéknak a kezdetén be kell állítani a karakterünket, azaz a karakter nevét, nemét, faját, kasztját, és külsejét, ami azt jelenti, hogy egy teljességgel virtuális karakterünk lesz – azaz anonimek leszünk.
A latinóra bloggere még emlékszik, hogy Dévényi Tibor – aki még a baby boom generációhoz tartozik -, amikor 2002-ben kinevezték a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium tanácsadójává, mekkora felháborodást keltett azzal a nyilatkozatával, miszerint a nicknév mögül kommentelő ‘netezők társadalomképtelen, sunyi alakok, akik nem merik nyíltan felvállalni a saját véleményüket, hanem jobban esik nekik arctalanul mocskolódni‘ (origo.hu). Ez a nyilatkozat jól mutatja a boomer generáció értetlenségét a netes anonimitással szemben, amihez képest szinte fényévnyi távolságokra van a mai Z generáció hozzáállása az internet biztosította anonimitáshoz, hiszen ők azok, akik „szinte állandóan on-line vannak, kommunikációjuk döntően digitális, akadnak olyan társaik, akikkel nem egyszer kizárólag digitális alteregójukon, azaz az avatarjukon keresztül kommunikálnak.” (levaid.web.elte.hu)
Azaz a sokszereplős játékok nyújtotta avatart használó generáció számára a TOR biztosította névtelenség ma már egy teljesen magától értetődő dolog, s ez vezethet annak az igényéhez is, hogy a játékosok a saját névtelenségüket szeretnék megtartani az online játékokon túl lévő virtuális világban is – azaz az internet más területein is.
A csomópontok elnevezéseinek tágabb csoportosítása
Először nézzük a fenti kördiagramot oszlopdiagram formájában, ahol egy csomópont csak egy – a számára legkifejezőbb – kategóriához tartozik.
A fenti grafikonon a csomópontok neveinek 37%-a a természettudomány és technika világából vett nevek, majd mögötte jócskán lemaradnak a fantasy világából vett nevek a 25% értékkel, s a hatalomhoz való viszonyulást viszont csak 15% fejezi ki.
Most pedig nézzük azt az eloszlást, amit akkor kapunk, ha egy csomópontot több kategória alá is besorolhatunk.
Ekkor a sci-fi, fantasy és a hatalom kategóriák helyet cserélnek, s a hatalom utoléri a technika kategóriát, s ugyanúgy 25-25%-on állnak, s mellettük csak kevéssel marad le a sci-fi, fantasy kategória 22% értékkel.
A hatalomhoz való viszony mint kategória igen vegyes. Ide soroltuk pl. a törvényes renddel – vagy egy piacot uraló céggel – való szembenállást, ill. a mese vagy a fantasy történetekben ábrázolt összecsapásokat, de a jogszabályváltozást, a digitális alkotásokkal kapcsolatos jogvédelmet is, valamint az olyan mitikus elemeket is, miszerint Mercurius egy isten, vagy a Berkeley Software Distribution logója egy – az isteni teremtés rendjével szembenálló – ördögfigura.
Így ezen utóbbi oszlopgrafikával voltaképpen sikerült az elvárásoknak megfelelően ‘hozni a formát’, miszerint a közvélemény a hatalommal, törvényekkel való szembenálláshoz, a számítástechnikai ismeretekhez kapcsolja a TOR használatát, s vélhetően csak az X generációhoz tartozó blogger számára volt újdonság a sci-fi, fantasy kategóriához köthető csomópont elnevezések nagy száma.
Viszont még mindig ott van a gyerekkor kategória, amivel még nem tudunk mit kezdeni.
A határátlépés – kapu kategória
Viszont – kissé szubjektív módon – felvettünk egy újabb kategóriát, ahova azokat a csomópontokat soroljuk be, amelyeknek a neve – bármilyen értelemben – egy határ átlépésére vagy kapura utal, s az összes – 38 csomópontból – 19 tartozik ide, azaz találtunk egy olyan kategóriát, ami a csomópontok felét lefedi.
Hogy ez miért van így, az alábbi Venn diagram mutatja meg (ahol, hogy ne legyen túl sok halmazunk, a névtelenség kategóriát kivettük a halmazok közül). Látható, hogy egy-egy elem több kategóriához is tartozhat, a kategóriák mintegy ‘vegyülnek egymással’. Nagyon kevés olyan elem van, amelyek csak egy kategóriához tartozik (ezek vannak a szirmok szélén: 0+0+5+3+2=10 db). S a határátlépés kategória csomópontjai igen nagy mértékben ‘vegyülnek’ a további három fő kategóriával.
hatalom és határátlépés | 14 (a hatalom 87%-a határátlépés) |
sci-fi, fantasy és határátlépés | 12 (a fantasy 85%-a határátlépés) |
technika és határátlépés | 11 (a technika 68%-a határátlépés) |
gyerekkor és határátlépés | 5 – (a gyerekkor 100%-a határátlépés) |
Továbbá láthatjuk, hogy a ‘gyerekkor’ alig vegyül mással, azaz a gyerekkornak más kategóriákkal való metszetei jórészt üresek. Ezen kívül csak két üres metszet van, ami azt jelzi, hogy a hatalom és technika; ill. a határátlépés és fantasy kategóriák csak még egy másik kategória jelenlétében oldódnak egymásban.
Ahol viszont két kategória egy harmadik ‘oldószer’ nélkül is vegyül egymással: a technika és a határátlépés (ezek a ‘kapu’ fogalommal rokonítható számítástechnikai kifejezése: node, relay, port); ill. a hatalom és fantasy vegyülése (harc egy mitikus vagy fantáziavilág szereplői között: Sabe A Csillagok Háborújából, ill. Ambrosia a dévák és a asurák közötti harcból); ill. a fantasy és technika vegyülése (egy ütéstechnika neve a Street Fighter videójátékból).
A ‘gyerekkor‘ kategória tágabb kapcsolata a ‘sci-fi, fantasy‘ kategóriával
- Sci-fi és ifjúsági irodalom
A tudományos fantasztikus regény, mint irodalmi műfaj a Jules Verne ifjúsági regényeiből nőtte ki magát, de a sci-fi még az 50-es években is ifjúsági irodalomnak számított, s ha egy felnőtt olvasott sci-fi irodalmat, akkor azt a környezete egyfajta bizarr határátlépésnek, furcsaságnak tekintette. Erre egy példa Isaac Asimovtól, aki 11 évesen kezdett írni, s az első sci-fi novelláját 17 évesen írta:
„A negyvenes években a tudományos fantasztikumot még lényegében ifjúsági irodalomnak tekintették. Rendszerint gimnáziumban olvasott az ember tudományos-fantasztikus könyveket, aztán a főiskolán már felhagyott velük. A többiek nem azért mosolyogtak meg, mert tudományos fantasztikumot olvastam, hanem mert még mindig azt olvastam. Azt, hogy tudományos fantasztikumot írtam, könnyebb volt tudomásul venni és megérteni, mint azt, hogy olvastam is! Elvégre megfizettek érte, és a tanulmányaimra kellett a pénz. Nem láttak benne semmi rosszat.” (I. Asimov: A Hold tragédiája, 301 old.)
- Coming of age és a fantasy irodalom
Az archaikus kultúrákban a ‘coming of age‘ rituáléja, azaz a felnőtté avatás szertartása során léptek át a közösség – adott életkort elért – tagjai a gyermekkorból a felnőttkorba. A rituálé során megélt élmény fontos pszichés segítség volt a fiatal számára, hogy meg tudjon küzdeni azokkal a nehézségekkel, melyek az egyik életszakaszból a másikba történő átlépés során merültek fel. A felnőtté avatás, ill. a felnőtté válás ahhoz az életkorhoz kapcsolódott eredetileg, amikor a fiatal elérte azt a fizikai fejlettségi szintet, hogy képes legyen belépni a munka világába. S a felnőtté avató szertartás így voltaképpen egy kapu volt, aminek a helyét mára egy hosszabb időszak vette át: a kamaszkor. Hiszen a modern társadalmakban a fizikai alkalmasságon túl megfelelő tanulmányok elvégzésére is szükség van ahhoz, hogy egy fiatal felnőtt el tudja foglalni a helyét a munka világában. Sőt, a mai megközelítések egyre jobban kitolják ezt az időszakot!
„A serdülőkor fogalma nem túlságosan régóta használt fogalom, G. Stanley Hall 1904-ben publikált könyvében szerepelt először ez az időszak, mint egy olyan különálló élet-szakasz, amely sajátos viselkedéses jellemzőivel elkülönül (…) Jelenleg, ahogyan a technológia továbbra is rohamosan fejlődik, és egyre több szakképzett munkaerőre van szükség, az oktatási intézményekben, és főleg a felsőoktatásban töltött évek száma megtöbbszöröződött, a serdülőkor és a felnőttkor közötti távolságot még hosszabbra nyújtva. Egyes elméletalkotók amellett érvelnek, hogy ezáltal új fejlődési szakasz van kialakulóban, amely éppen a serdülőkor és a felnőttkor közötti intervallumot foglalja magába. Habár pontos meghatározás még nem született, de ezt a köztes periódust a 18–30 év közötti időszakra becsülik.” (Leist Balogh Brigitta)
Míg az archaikus társadalmakban bevett rítusok segítették át a személyiségfejlődése során a gyerekkorból a felnőttkorba átlépő személyt (pl. felnőtté avatás), addig ezeknek ma már csak pótlékai vannak meg a modern társadalmakban. Ugyanakkor a gyerekkor és a felnőttkor közötti életszakasz is kitágult, amennyiben a felnőttkort megelőző köztes periódus a 30. életév környékén ér véget.
A poszt szerint lehetséges, hogy korunkban az egykori felnőtté avató rítusoknak – a személyiség fejlődését segítő – szerepét akár a fantasy regények vagy a számítógépes játékok is átvehetik ebben a két évtizedet is átölelő ‘coming of age’ időszakban.
A felnőtté avató szertartások egyik eleme volt pl., hogy az avatandók megismerték a törzsi mítoszokat, azaz a törzsük eredetét, ahogyan a modern fantasy regények is az emberiség közös mítoszaihoz nyúlnak vissza, s azokat dolgozzák fel sajátos történetmesélésükkel. Elég csak utalnunk arra hogy pl. a Harry Potter regényfolyam maga is egy jellegzetes ‘coming of age story‘, s számtalan tanulmány foglalkozik azzal, hogy ez a regény hogyan dolgozza fel a különböző mitológiákból és folklórból származó elemeket, s teszi ezzel lehetővé az olvasóinak, hogy megéljék ezeket a mítoszokat, mint ahogyan egykor az avatandók tették, amikor megismerkedtek az avatás során a törzsük eredetmítoszaival.
- Coming of age és rejtőzködés
Egyes törzseknél a beavatás hosszabb ideig is tart, s addig a fiúk egy külön – a falutól elkülönített – kunyhóban élnek. Ott kapják meg a törzsre vonatkozó tanításokat, ott történik meg a beavatás szertartása, s a szertartás eseményeiről életük végéig hallgatniuk kell, senkinek sem beszélhetnek róla.
S egy több mint húsz éve megjelent olvasáspedagógiai tanulmány ugyanezt a motívumot fedezi fel a fantasy játékokat játszó személyek pszichológiai profiljával kapcsolatban, amikor is felveti a kérdést, hogy
„a kétezredik év küszöbén, egy posztindusztriális társadalomban, a technikai fejlettség magas fokára eljutottan miként lehetséges az, hogy a társadalomnak jelentős – éppen jövőbeli szerepe miatt kiemelkedő fontosságú – csoportjai számára az irracionalitás és a „történelem előtti” vagy legfeljebb feudális jellegű világok elképzelt keretei adják azt a mozgásteret, melyben kreativitásukat, ötleteiket megvalósíthatónak látják.” (Varju Zsuzsanna : A fantasy Magyarországon, 1999)
S a válasz keresése közben (szerintünk) ugyanazt a rejtőzködő magatartást fedezi fel, amely a törzsi, ‘történelem előtti‘ viszonyok között élő törzseknél is megtalálható annak a titoktartásnak a formájában, ahogyan a beavatási szertartáson átesett – gyerekből immár férfivé lett – személyek életük végéig hallgatnak a beavatási ceremónia részleteiről:
„A szociológusok megfigyelései szerint az utóbbi évtizedekben sajátos átalakulás történt a fiatalok korábbi lázadásai terén is. Míg 1968-ban és az ezt követő egy-két évben – elsősorban a nyugati társadalmakban – a fiatalok elégedetlensége jól látható politikai demonstrációkban, olykor radikális társadalom-átalakítási kísérletekben nyilvánult meg (elsősorban az egyetemisták köréből indulóan), addig napjainkra ezek a mozgalmak lecsendesedtek. „Sok jele van annak, hogy ezen társadalmak fiatalsága, vagy legalábbis jelentős része feladta a társadalom megváltoztatására irányuló törekvéseit, és inkább visszahúzódik, sőt egyes csoportjai kivonulnak a társadalomból (…) erős belső differenciálódás figyelhető meg a kábítószerfogyasztó szubkultúrák-tól (…) a yuppie-kig.” Véleményem szerint a fantasy-szerepjáték is eme kivonuló attitűd egyik megjelenési formája. Voltaképpen a szerepjátékok világa maga is a szubkulturális jelenségek közé tartozik. A játékosok időről időre elvonulnak környezetüktől, hogy hosszas – olykor éjszakába nyúló – játéküléseket tartsanak; speciális szakzsargont használnak, ami mások számára gyakran érthetetlen” (Varju Zsuzsanna : A fantasy Magyarországon, 1999)
Ez pedig azt jelenti, hogy találtunk egy kapcsolatot a TOR hálózata által biztosított névtelenség (ami az egyik kategóriánk is a csomópontok neveit illetően) és a fantasy szerepjátékokat játszó személyek pszichológiai profilja között. S innen már csak egy lépés – amit idáig nem tudtunk megtenni -, hogy a ‘gyerekkor‘ kategóriát beillesszük a többi kategória közé a fenti logikát követve.
A ‘gyerekkor‘ kategória értelmezése
A TheKid és a Bubu csomópontnevek a törvénnyel való szembenállást fejezik ki. A The Kid (talán) egy vadnyugati törvényenkívüli, mára már legendássá vált személyre utal (Billy, a kölyök). A Maci Laci rajzfilmsorozatban pedig a két medve sorra fosztogatja a kirándulók elemózsiás kosarát, s fő ellenfelük Smith, a vadőr. Billy a kölyök ellenfele, aki megölte 21 éves korában, Pat Garrett seriff volt, aki szintén a törvényes hatalmat képviselte, mint ahogyan Smith vadőr is a rajzfilmben a mackókkal szemben. S mindkét karakter esetében az azonnali vágybeteljesítésre törekvő, még kontroll nélküli gyerekkori magatartásmintát láthatjuk.
Ugyanakkor a további négy – gyerekkorra utaló – csomópont név (Adoptedd, TheAdoptee, Adopted, TheAdopter) mind a magyar ‘adoptálni ~ örökbe fogadni’ kifejezés jelentésköréhez tartoznak. S azóta (a poszt írása közben) megjelent egy újabb csomópont Adopteddy néven.
Az adoptálás jelentése az ‘örökbefogadás’, azaz amikor egy család örökbe fogad egy árva gyereket, s onnantól kezdve az örökbefogadó személy gyámkodik – többek között – a gyerek felett. S itt szerintünk a ‘gyámkodás’, a ‘gondoskodás’ lesz a kulcsfogalom.
Mintha itt a TheKid és a Bubu ellentétpárját látnánk. Annál a két csomópontnál a hatalmat képviselő vadőrrel, ill. a seriffel való szembenállást láthatjuk egy gyerekfigura medvepáros, ill. egy igen fiatal bűnöző részéről, ugyanakkor ennél a négy nicknél a ‘kiskorú személyről való gondoskodás’ képe jelenik meg. Azaz míg ott a fiatal áll szemben a kontrollt képviselő személlyel szemben, addig itt a kontrolt képviselő személy gondoskodik, gyámkodik az örökbefogadott fölött. S mi fölött gyámkodik? Nos, erre is van egy tippünk.
A TOR hálózat úgy működik, hogy a titkosított IP csomagok relék során haladnak keresztül, s végül egy exit csomóponton lépnek ki a nyilvános internet hálózatra, s onnan már nyomon követhető az útvonaluk. Ha valaki a TOR-on egy ilyen exit (kilépő) csomópontot futtat, akkor azon a csomóponton fognak kilépni azok a csomagok is, amelyek esetleg illegális tartalmat, szolgáltatást nyújtó szervereknek vannak címezve. S mindebből kívülről csak annyit látni, hogy az exit csomópont üzemeltetője illegális oldalakat keresett fel, s egy esetleges rendőrségi / állambiztonsági akció során az exit csomópont tulajdonosa az, akit a hatóságok elsőként gyanúsítanak meg. (Ezért sem javallott, hogy magánszemély a TOR kliensét kilépő csomópontnak állítsa be, ami amúgy már a TOR régebbi változataihoz képest – ahol csak egy klikk volt az egész -, már jóval bonyolultabb beállítást igényel, nehogy egy gyanútlan felhasználó a saját hozzá nem értése miatt a gépét kilépő csomópontként működtesse véletlenül, s emiatt hatósági eljárást vonjon magára.)
A vizsgált napon a magyarországi csomópontok közül összesen 7 volt exit csomópont, s ezek közül ott volt a 4 fenti csomópont is, azaz mind a négy – adoptálás fogalmára utaló – csomópont kilépő (exit) csomópont volt. Ezt úgy is értelmezhetjük, hogy ez a négy csomópont mintegy ‘adoptálta’ a rajta keresztül menő forgalmat. Azt persze nem tudjuk, hogy ez jelentheti azt is, hogy ‘gyámkodik’ a forgalom felett (pl. úgy, hogy egy proxi szerverrel szűr).
Azaz sikerült valamiféle közös tulajdonságot felfedezni a ‘gyerekkor’ kategóriájához tartozó csomópontok elnevezését illetően: minden esetben egy gyerek (fiatal) és a fölé rendelt gyám (vadőr, seriff, adoptáló) alá-, s fölérendeltséget kifejező viszonyáról van szó.
Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a ‘gyerekkor’ kategóriát nem sikerült a ‘coming of age’ fogalmán keresztül a ‘sci-fi, fantasy’ kategóriához kapcsolnunk felhasználva azt, hogy a ‘coming of age’ a gyerekkorból a felnőttkorba való átlépésre utal, hanem a ‘gyerekkor’ kategóriát kénytelenek vagyunk a ‘hatalomhoz való viszonyulás’ kategóriájával rokonítani.
S végül: most akkor mit is mondhatunk a TOR csomópontot futtató személyek pszichológiai profiljáról?
- a közvélekedés jól látja: valamilyen módon szemben állnak a hatalommal (ez lehet egy elnyomó hatalommal való szembenállás, de lehet a társadalom rendjét szabályozó törvényekkel való szembenállás is)
- a közvélekedéssel szemben viszont az anonimitás iránti igényük nem feltétlenül a törvényes renddel való szembenállásból fakad, hanem egyszerűen kivonulnak a ‘látható virtuális’ társadalomból, mintegy a ‘saját kertjeiket művelik’ – ami elé egy átláthatatlan sövényt húznak, de nem azért, mert illegális dolgokat tesznek, hanem inkább csak azért, mert nem kérnek a külvilág figyelméből
- valószínűleg érzékenyek, sérülékenyek: ezért is húzhattak sövényt a tevékenységük és a külvilág közé
- professzionálisak – vagy legalább is jól eligazodnak – a programozás és a számítógépes rendszerüzemeltetés világában
- számítógépes játékok rajongói, gamerek
- az ‘átlagemberektől’ megkülönbözteti őket, hogy a határokat sokkal lazábban kezelik, s hajlamosak a – bármilyen értelemben vett – határátlépésre, a ‘hagyományos’ szabályok figyelembe nem vételére
- vonzódnak a fantasy világához
- nagyon jól kezelték a saját személyiségfejlődésük során azokat a nehézségeket, amelyeket a ‘coming of age’ (a gyerekkorból a felnőttkorba való átlépés) életszakasza állított eléjük
- lehet, hogy a ‘lázadó gyerek’ szerepével azonosulnak vagy pont fordítva: a gyerekekhez való viszonyulásukban a saját hatalmukat élik meg
- S végül egy cuki paradoxon: ezek a személyek hajlamosak arra, hogy probléma nélkül átlépjenek határokon, ugyanakkor önmaguk és a külvilág felé egy éles és a kívülállók számára átjárhatatlan határt húznak.
Mivel a mérés igen kis mintán történt, ezért a következő posztomban az Ausztráliában található TOR csomópontok elnevezéseit vizsgáltam meg, s meglepő következtetésre jutottam: az ausztrál mintán hiányzik a ‘gyerekkor‘ kategória, viszont a ‘rejtőzködés‘ és a ‘fantasy‘ kategóriák együttesen híztak a duplájukra, azaz a növekedésük mintegy korrelációt mutat. Azaz valószínűleg összefüggés van a ‘névtelenség igénye‘ és a ‘fantasy iránti rajongás‘ között, amit ismét csak a ‘coming of age‘ fogalma segítségével próbáltam értelmezni (lásd ott).